Przepis na pochwę na miecz, do wykorzystania jako element cosplayu bądź stylizacji larpowej. Są to wskazówki dedykowane dla konkretnego sposobu podwieszania miecza. Jeśli chcesz zastosować inny, przed podjęciem pracy przeczytaj artykuł do końca.
PODSTAWOWE MATERIAŁY
BAZA: Gruby, wodoodporny materiał o odpowiedniej twardości - musi chronić broń przed urazami mechanicznymi, np. naciskiem ostrza na ziemię, gdy opieramy go o coś w pozycji pionowej. Im będzie grubszy, tym toporniejszy, ale i bezpieczniejszy będzie futerał. W "wersji light" sprawdzi się materiał na roll-upy zawinięty odpowiednią ilość razy - choć wciąż po wyjęciu broni może uginać się pod swoim ciężarem. Twardym zamiennikiem roll-upa zostały ścinki linoleum. W cosplayu sprawdzi się także pianka EVA o grubości 2mm.
Bazę kleimy powertapem w dowolnym kolorze.
KSZTAŁTOWANIE: Do montażu na pasie mieczowym są nam potrzebne belki (zgrubienia) powstrzymujące paski przed przesuwaniem się. Do wykonania poprzecznych belek będą nam potrzebne paski EVY, skóry, gumy lub nawarstwionej taśmy dwustronnej. Przedtem jednak musisz wybrać sposób, w jaki chcesz zawiesić miecz u pasa.
WYKOŃCZENIE:
Całość oklejamy dowolną tkaniną - może to być sztuczna skóra (inaczej skaj lub ekoskóra), sztuczny zamsz (alcantra) lub tkaniny ozdobne - takie tafta bądź żakard. Mocujemy jetaśmą dwustronną i wybraną odporną na tarcie dratwą (sprawdzą się też grube nici do dżinsu; syntetyczne grube nici mają większą odporność na ścieranie).
Edit: Nie jest to tutorial dedykowany pracy ze skórą, ponieważ zwyczajnie nie testowałam tego materiału w ten sposób i może wymagać całkiem innej techniki. Dla zainteresowanych tematem cytuję jednak, że do oblekania pochew sprawdza się skóra międlona, bądź z cielęca, kozia. Im cieńsza i bardziej "uciągliwa" skóra tym daje ładniejszy efekt przy naciąganiu na pochwę i oddaje jej fakturę i detale.
Do podwieszenia potrzebujemy odpowiedniej długości pasków w zależności od sposobu mocowania. Długość pasa do podwieszania pochwy trzeba oszacować indywidualnie, ale 2 m długości mogą okazać się minimum. W wybranym przeze mnie sposobie zawieszenia broni potrzebny jest cienki pas mieczowyzakończony klamrą oraz klamerka do wykończenia pasa oplatającego pochew (którego zszyłam z dwóch części, ponieważ nie dysponowałam odpowiednio długim pasem skóry). Paski oraz belki klamerek w moim przypadku mają 1,5 cm szerokości. Główny pas i ozdobna klamerka zostały zakupione u Wojmira.
Jako zdobienia nadadzą się skrawki skóry/ekoskóry w kontrastowym kolorze, odlewy z mosiądzu lub cyny (klamerki, okucia, nity), bądź - jak w tym przypadku - ozdobne sznurki.
Na prezentowanych zdjęciach znajduje się miecz od Epic Armoury, model Battleworn Ranger Sword.
KROK PO KROKU
WYKONANIE BAZY
Uzyskanie kształtu polega na owinięciu go amortyzującym uderzenia materiałem i zaklejeniem go mocną taśmą. Etap w teorii prosty, jednak tuba na miecz musi spełniać kilka warunków:
Broń nie może się ocierać o wnętrze pochwy - musi wchodzić i wychodzić gładko oraz unikać ewentualnego tarcia. W tym celu warto albo zostawić minimum wolnego miejsca, albo wyściełać wnętrze tuby miękkim materiałem (np. filc lub polar).
Wylot pochwy powinien być na tyle ciasny, by lekko blokował broń przed przypadkowym wysunięciem się. Można go pogrubić dodatkową warstwą tkaniny/skaju w późniejszych etapach pracy.
Końcówka miecza musi zwężać się poniżej końca miecza - zabezpiecza to ostrze przed zbędnym naciskiem, ponadto chroni delikatne końcówki przed naciskiem na podłoże. Nie można przesadzić z długością końcówki, bo zbyt miękki materiał może się ugiąć.
Uzyskanie zwężającego się, zgrabnego kształtu jest trudne. Większość czasu zajmuje dociskanie materiału i szybkie zaklejanie go mocną taśmą klejącą. Jeśli pochew uporczywie wraca do okrągłego kształtu, warto przycisnąć ją czymś ciężkim na parę dni, najlepiej w okolicy grzejnika. Piankę EVĘ można spokojnie formować strumieniem gorącego powietrza.
Po sklejeniu całej tuby można dociąć końcówkę według uznania i ponownie owinąć taśmą. Można modyfikować kształt końcówki po obiciu skórą, ale bez odpowiedniego okucia końcówki efekt może być bardzo nieestetyczny.
BELKI
Aby podwiesić miecz na pasie, przed obiciem skajem należy przygotować na pochwie specjalne wypukłe belki blokujące w 2 lub 4 miejscach, w zależności od rodzaju oplotu. O tym, co sprawdzi się w Waszym przypadku decyduje długość broni. Więcej dowiecie się z filmiku Tod's Workshop:
W dużym uproszczeniu - do podwieszenia krótkiego miecza wystarczy jeden oplot (miecz wisi wzdłuż nogi), natomiast długi miecz wymaga podwójnego podwieszenia, by nie ocierał się na ziemię. W pierwszym przypadku wystarczą dwie belki, w drugim należy wykonać 4 w odpowiednich odstępach.
Górna belka powinna znajdować się w takiej odległości od wylotu pochwy, by nie nachodziła na potencjalnie ozdobne okucie pochwy. Odstęp między nią a kolejną belką powinien wynosić szerokość paska pomnożoną przez ilość oplotów zastosowanego węzła (w tym przypadku jest to 4,5cm - na 3 oploty paska o szerokości 1,5cm). Szerokość belki nie ma większego znaczenia - ważniejsza jest jej grubość. Im grubsza belka, tym trudniej uniknąć marszczenia się obicia i naciągnąć je do zszycia. W moim przypadku odległość między 2 a 3 belką wyniosła 14cm. Odległość między 3 i 4 belką także wynosi 4,5 cm.
Belki z pianki, gumy czy skóry można przymocować przy pomocy kleju cyjanoakrylowego bądź taśmy dwustronnej. Jednak, ze względu na duże naprężenie w kolejnych etapach pracy, warto na koniec pokryć je taśmą dwustronną, która dodatkowo złapie obicie.
OBICIE
Ten etap ma już bezpośredni wpływ na końcową estetykę futerału. Do obicia pochwy wykorzystujemy materiał o docelowym wyglądzie. Czy będzie to haft, czy grawer, wykonujemy go na płaskim materiale, przed naklejeniem na bazę. Później - przez specyfikę taśmy dwustronnej i trójwymiarowej formy - będzie to skrajnie trudne.
Wybrany przeze mnie materiał to czerwonobrązowy skaj grawerowany laserowo w przygotowany w wektorze wzór. Motyw pochodzi z jedwabnego pourpointu Karola de Blois z 1364 roku - na rynku dostępny jest len zadrukowany tym wzorem. Ponieważ wzór jest dość geometryczny, należało zwrócić uwagę na to, by:
- motyw w całości mieścił się na froncie pochwy: jego główny segment nie może przekraczać szerokości pochwy,
- by biegł on symetrycznie wzdłuż miecza: żeby to osiągnąć, lepiej kleić go w dwie osoby - jedna osoba naciąga materiał, druga dociska do bazy oklejonej taśmą dwustronną.
Na początku należy przymocować materiał taśmą dwustronną na froncie pochwy, wzdłuż osi. To zapobiega jego późniejszemu przesunięciu się w trakcie zszywania Sztukowanie - klejenie całości z mniejszych pasów materiału - znacznie ułatwia pracę i zmniejsza ilość marszczeń. Łączenia można ukryć w strategicznych miejscach - takich, które można później zamaskować np. zdobieniami. Szycie z jednego kawałka skaju jest dużo, dużo trudniejsze, wymaga sporo asekuracji taśmą dwustronną, która utrudnia późniejsze naciągnięcia materiału.
SZYCIE
Choć miękkie tkaniny można próbować podwinąć na obu końcach, chowając tym samym postrzępione brzegi na spodzie obicia, to w przypadku skaju każda dodatkowa warstwa zakładki drastycznie zwiększa trudność przebicia go igłą. Dlatego przy ekoskórze lepiej sprawdzi się szycie na zakładkę - jedna strona obicia chowa się na spodzie, natomiast druga idzie na wierzch. Gruba, skręcana nić w kontrastowym kolorze może stanowić element dekoracyjny, natomiast nić w kolorze zbliżonym do skóry zamaskuje ewentualne niedoskonałości.
Główna trudność na tym etapie to konieczność ciągłego naciągnia materiału tak, by ciasno oplatał nieelastyczną bazę oraz by eksponował jej kształt. Jednocześnie problemem jest nieelastyczność skóry oraz użytej wcześniej taśmy. Wymaga to sporo siły, przez co jest to wyjątkowo męcząca i frustrująca praca. Cały proces zaczynamy od wylotu pochwy - przykładamy obicie równo z krawędzią i przyszywamy metodą na okrętkę. Ładnie prezentuje się też wykończenie ściegiem krzyżowym.
WYKOŃCZENIA
Charakterystycznymi dla historycznych pochew elementami konstrukcyjnymi są okucia wzmacniające strategiczne punkty takie jak czubek pochwy. Pierwotnie wykonywano je z metalu, często w bardzo ozdobny sposób - jak na pochwie wykonanej prze Wojmira (zdjęcie). Niskobudżetową alternatywą będzie zastosowanie pomalowanej na odpowiedni kolor pianki bądź skóry.
W tym celu należy wykonać mockup uwzględniający grubość futerału i jego szerokość w najniższym punkcie, na bazie tego natomiast - szablon do wycięcia w skórze lub piance.
Dużą zaletą w tym przypadku są właściwości pianki eva, którą można uformować na gorąco tak, by miała wyprofilowany, dwuspadzisty kształt. Ten efekt jest możliwy do uzyskania w skórze, ale wymaga zupełnie innej techniki (prawdopodobnie odkształcania na mokro), jak na załączonym zdjęciu (chyba od Wyvern Crafts:
MOCOWANIE
Do podwieszenia miecza potrzebujemy jednego, bardzo długiego paska, albo - jak w przypadku miecza długiego - podstawowego pasa mieczowego do umieszczenia na biodrach/w talii oraz elastycznego, długiego pasa do podwieszenia pochwy. Ten drugi musi być na tyle długi, by stworzyć dwa oploty na pochwie, supeł na pasie mieczowym oraz pętlę pozwalającą na swobodny zwis miecza. Jeśli pętla będzie zbyt krótka, a ciężar miecza zbyt przesunięty w stronę głowicy, miecz może nie zachować równowagi i wypaść pod nogi.
Instrukcje wykonania poszczególnych węzłów znajdziecie w załączonym wcześniej nagraniu Belts to make your scabbard wearable. Pomóc może też poniższy tutorial znaleziony przeze mnie dawno temu w sieci:
Więcej pomysłów na podwieszenie pochwy znajdziecie w sieci, jednak wybór jednego z nich musi mieć miejsce przed obiciem formatki, bo późniejsze modyfikacje mogą być trudne bądź niemożliwe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz